HoloLens élménybeszámoló
By Dávid
Igen, láttam a jövőt. Annyira klisés mondat ez, de annyira is muszáj volt kimondanom. Élménybeszámoló következik.
A HoloLens-t szerintem nem kell bemutatnom a tech híreket csak egy picit is követő olvasóknak. Ez egy kevert valóság (MR) sisak, amivel… na várjunk csak, mi az a kiterjesztett valóság? Az nem a VR? Vagy az AR?
VR vs. AR vs. MR
A virtuális valóságban (VR) egy teljesen más világba csöppensz, minél jobban elszakadva a valós világtól. Erre jó példa az Oculus Rift vagy a HTC Vive eszközök.
A kiterjesztett valóság (AR) már egy kicsit más tészta. Ez esetben a való világunkba plusz, kiegészítő elemeket rakunk, amik mondjuk segítenek a tájékozódásban (Google Glass, HERE CityLens), vagy csak szimplán játékra szolgálnak, mint a Pokémon GO esetén.
A kevert valóság esetén pedig a két valóságot – valóst és virtuálist – felrázzuk jéggel és kitöltjük pohárba. A kettőből egy egység lesz és nem csak kiegészítik azt. Az utóbbi kettőt könnyű összekeverni, de ha leírom az élményeimet, akkor szerintem egyből érteni fogjátok, mire gondolok.
Élmények
Az első (eddigi utolsó) találkozásomkor megpróbáltam a lehetőségeket kimeríteni. A fejemre felvéve először nyomott, de nagyon könnyen beállítható hogy tökéletesen illeszkedjen az ember fejére. Szemüvegesek is kényelmesen tudják használni, sőt, ha távolra rosszul látsz, akkor mindenképp fent kell hagyni, mert az eszköz által távolra vetíttet dolgokat sem látod különben.
Miután felvetted, bekapcsolod és kis várakozás után “körülnéz”, majd ha ismerős helyen találja magát, akkor üdvözöl “Welcome Home, Dávid!”
Miután ugye ledöbben az ember, hogy megismerte, hogy hol vagyunk, utána visszapakolja az előzőleg ott hagyott hologramokat és appokat a helyükre. Mármint ha George Takei-t ott hagytad az asztalon sarkán akkor ott van, ha a dorombolós kiscica hologramját az ágyad végébe raktad, akkor az pedig ott.
A kinyíló virágot utánzó mozdulattal megnyitod a Kezdőképernyőt, ami kicsit hasonlít is a sima Windows-os-ra, kicsit meg más. Kiválasztod az appot, majd csippentesz egyet (ez a kattintás megfelelője) és elindul az App, jelen esetben a Young Conker volt. Elkezdődik a játék, persze fel voltam készülve azért, az nem lepett meg, hogy a menü a földön van és rá kell nézni, amit szeretnék (ja igen, követi a szemmozgásod). De már az első pályánál eldobtam az agyam. A titkárnőnek (vagy inkább -ből, mert egy mozgó iratszekrényről beszélünk) elszökött pár aktája és nekünk kell megtalálni őket. Az elején egész könnyen ment, de a vége felé volt kettő, ami megizzasztott: az egyik elbújt a a kanapé mögé. Az utolsó pedig az asztal alá. AZ. ASZTAL. ALÁ. És nem láttam, csak mikor leguggoltam. Erre elkezdett menekülni 😀
A másik játék, amit kipróbáltam a Fragments volt. Itt különféle logikai feladatokon, illetve emléktöredékek visszanézésén (fragments-eken) keresztül oldhatjuk meg a bűntényt.
Ha eddig nem robbant fel elégszer az ember feje, na majd most! A Fragments ugyanis nem csak fel tudja térképezni a szobát és a falakat, hanem meg tudja állapítani, hogy mi micsoda és ezt ki is tudja használni. A szereplők leülnek a fotelba/kanapéra, miután bejött a szobába (mert nyitva van az ajtó). Egyszer pedig egy jumpscare úgy jött elő, hogy a szereplő benézett az ablakon. A lakásban lévő fizikai ablakon…
GY.I.K.
Zavaró a kis látószög?
Én is féltem ettől és az elején valóban az. Aztán ahogy beszippant a cucc, egyre kevésbé veszi észre az ember.
Miért ilyen kis teljesítményű a hardver?
Egyrészt, mert ez egy Proof of Concept, hogy igen, ezt meg tudjuk csinálni.
Másrészt, ha nagyobb hardver lenne benne, akkor fizikailag is nagyobbnak kellene lennie a készüléknek, azt pedig kényelmetlen lenne a fejen hordani. Pláne, hogy azt hűteni is kell, különben főhet a fejünk (hehe).
Tényleg ennyire szaggat a kép és elmásznak az objektumok, mint a videókon?
Nem. Miközben közvetít az eszköz, 30 FPS-re leveszi a képfrissítést, hogy ne terhelje túl a hardvert (illetve hogy könnyebben át tudjon menni a kép). A valóságban minden vajsima 60 FPS és a térben ott marad minden, ahol van, nem “mászik el” közben, köszönhetően a hajszálpontos fejmozgáskövetésnek.
Lesz olcsóbb?
Igen, a Microsoft bejelentette, hogy az asztali Windows 10-be beleépítik a holografikus “élményeket”, illetve pár OEM partnerük is készül egy-egy megfizethető(bb) VR headsettel. Ez esetben pl. a fejkövető technológiát a Microsoft adja a gyártók kezébe.